lørdag 20. november 2010

Biblioteket

Denne lørdagen tenkte jeg å få tatt igjen litt lesing ettersom jeg hadde fri fra jobb. Har dessverre vært litt for sløv i det siste og eksamen er bare skremmende halvannen uke unna. Må innrømme at det er koselig å se igjen alle de gamle bibliotekardamene som jeg alltid snakket med da jeg en periode hadde det som omtrent fritidssyssel å være her. Nå er jeg eldre og ser litt annerledes på barn som sitter på biblioteket og bruker det som lekeplass. Planen var egentlig lesesalen, men den var visst stengt i dag pga barnearrangement i lokalene, derfor endte jeg opp med å plassere meg ved et tilfeldig bord. Det fungerte greit nok en stund det, til arrangementet i lesesalen var over. Tror dere at barna med foreldre dro hjem? Neida, så her sitter jeg med musikk i øret og har forsøkt å lese samme setningen fire-fem ganger. Men jaja, de er jo skjønne også disse barna :D

Ulempe nr 2 med å sitte blant alle bøkene i biblioteket er at det bordet jeg sitter ved er plassert midt mellom reiseskildringer, verdenshistorie og reisehåndbøker, for ikke å snakke om ordbøkene. Derfor består pausene mine av å fordype meg i alt jeg kan finne av bøker som for noen minutter kan bringe meg tilbake igjen til Sør-Amerika.

Da jeg kom hjem fra Italia litt tidligere enn forventet ble jeg fort irritabel over spørsmålene folk stilte. Mye fordi jeg ikke hadde noe svar på det de spurte om, jeg vet ikke hvorfor jeg ønsket så sterkt å komme meg hjem. Fram til nå i det siste hadde jeg lagt fra meg alt som fantes av planer og drømmer om å reise utenlands igjen, og jeg hadde omtrent gravlagt Nina - eventyreren. Når jeg bladde gjennom reiseskildringer fra Sør-Amerika kom jeg til å tenke på at kanskje det bare var Italia som ikke passet meg lengre? Jeg som pleide å kalle Italia for mitt andre hjemland føler nå en mye større tilhørighet til Sør-Amerika, ikke bare Argentina, men også de andre landene jeg besøkte. Jeg MÅ tilbake! Vet bare ikke når, hvor eller med hvem, men Sør-Amerika skal jeg tilbake til en gang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar